הצגות, בימוי בית בתיאטרון הבימה – 1974-1979

"על קלות דעת וצביעות" – מאת ר' אהרון וולפסון 1974 – התיאטרון הלאומי הבימה

על קלות דעת וצביעות
מס' הצגה: 300 א'
הצגת בכורה: 01/02/1975
מספר הצגות: 270

יוצרים

מאת : ר' אהרון וולפסון
בימוי : עומרי ניצן
תפאורה ותלבושות : איתן לוי
מוסיקה : פולדי שצמן
אקרובטיקה : לריסה שכטר
תנועה : רחמים רון

שחקנים

המשתתפים : מישא אשרוב , יעל דרוינוב , עזרא דגן , אפרת לביא , אביבה מרקס , בלהה מס , מנחם עייני , ישראל רובינצ'יק

חלק א'

המחזה "על קלות דעת וצביעות":

המחזה נכתב בגרמניה, באמצע המאה ה-18 ע"י המשכיל היהודי ר' אהרון וולפסון, שהיה סופר, מורה ולוחם קנאי לשפה העברית ולהשכלה. הוא נכתב במקורו בערבית ארכאית, מלאת חן ורזים בת מאתיים שנים.

המחזה הוא מעין "פורים שפיל" וגבורו ר' יוספכה הוא "הטרטיף" היהודי שלבסוף מתגלה צביעותו ברבים.

זוהי סטירת מוסר המגנה את הצביעות הדתית והיא עדות למאבק בין הרבנות הקצונית ותנועת ההשכלה.

חלק ב'

"משחקים"

זהו עיבוד של הבמאי עמרי ניצן והשחקנים למחזה גולמי של המחזאי האנגלי ג' סאונדרס. המחזה עוסק במקומו של השחקן בחברה שמציאות חייה מורכבת כל כך, כמו זה שלנו בישראל. אין זה מחזה בשורה אלא עדות לשאלות וללבטים.

מן העיתונות :

"בהעלאת המחזה על הבמה, הפגין עמרי ניצן שליטה חופשית בשלל התורות והתעלולים הבימתיים, עד שהפך את ההצגה לכעין סחרחרת רצופה שעשועים. הדבר המופלא הוא, ששילב יסודות כה רבים ושונים במסכת הבימוי, עד שאין לדעת היכן נגמרת המוסיקה של פולדי שצמן ומתחילה האקרובטיקה של לריסה רכטר.היכן מתחיל עיצוב הבמה של איתן לוי ומתערבת הכוריאוגרפיה של רחמים רון. המכלול של דיבור, צליל, תנועה ואביזרי תפאורה הוא כה אחיד שהצופה מדמה שכל זה נוצר כאילו ביד אחת." 'מעריב' 23.01.1975